Wpływ tańca na rozwój psychoruchowy dziecka w wieku przedszkolnym... cz.II.

Zabawy ruchowe i taniec w rytm muzyki sprzyjają rozwojowi wszechstronnej sprawności ruchowej u dzieci w każdym wieku. Tego właśnie potrzeba dzieciom w okresie przedszkolnym, kiedy intensywnie zaczynają rosnąć, a poziom energii i zadziwiające tempo regeneracji sił każą być wciąż czymś zajętym. Niezaspokojenie potrzeby ruchu u dzieci w tym wieku może doprowadzić do powstawania niepożądanych napięć w ich ciele, a w konsekwencji do zaburzeń emocjonalnych lub w sferze osobowości.
Aby do tego nie dopuścić należy stosować zabawy i ćwiczenia, które miałyby wartość profilaktyczną i terapeutyczną w zakresie integracji ciała, umysłu i emocji. Taką właśnie funkcję pełni swobodny improwizowany ruch przy muzyce, który może mieć charakter tańca ekspresyjnego czy twórczego. Atmosfera swobody i niewymuszonej dyscypliny podczas tańca ekspresyjnego sprzyja odprężeniu psychicznemu i likwiduje źródła frustracji, a także umożliwia pełne przeżycie radości, zadowolenia i satysfakcji z własnej aktywności i ze współdziałania z partnerem. Dzieci wyzbywają się kompleksów, zahamowań, otwierają się na świat, są spontaniczne i odnajdują swoje miejsce w grupie rówieśniczej. Duże zaangażowanie emocjonalne w taniec uwalnia większy potencjał możliwości i sił ruchowych dziecka.
Taniec kształtuje dodatnie cechy charakteru takie jak: cierpliwość, wytrwałość,odwaga, odporność na trud i zmęczenie. Dziecko nabywa umiejętności współdziałania w grupie, akceptacji samego siebie i innych, poszukiwania i pokonywania barier swoich możliwości. Ponadto taniec rozwija pamięć, myślenie, spostrzegawczość, uwagę, orientację, wyobraźnię i inteligencję twórczą. Zabawy taneczne i tańce ćwiczą także i usprawniają spostrzegawczość, refleks, koordynację wzrokowo-ruchową, orientację i wyobraźnię przestrzenną, kształtują świadomy ruch, oddech, uczą podejmowania decyzji, wdrażają do ładu i porządku.


Źródło: http://www.chomikuj.pl/