Adaptacja dziecka w przedszkolu... cz.I.

 W prawidłowym rozwoju małego dziecka przedszkolny debiut odgrywa bardzo ważna rolę. Zły start życia społecznego dziecka może zaważyć na jego późniejszych kontaktach zarówno z innymi dziećmi jak również z osobami dorosłymi. Może również wpłynąć na ukształtowanie jego zachowań emocjonalnych.

Dzieci w wieku trzech lat bardzo łatwo tracą poczucie bezpieczeństwa, a najważniejszymi przeszkodami udanej adaptacji do przedszkola są: 
- zmiana trybu i rytmu życia,
- zmiana form zaspokajania potrzeb zarówno biologicznych jak i emocjonalnych,
- nauka podejmowania kontaktów z nieznajomymi ludźmi,
- konieczność zdobywania szybkiej orientacji w nowym środowisku,
- nowość pozycji dziecka w grupie przedszkolnej (zupełnie inna niż w rodzinie),
- kształtowanie poczucia przynależności do nowej grupy społecznej (grupa przedszkolna),
- często, równoległa zmiana w sytuacji rodzinnej, spowodowana powrotem bądź podjęciem pracy zawodowej przez matkę dziecka to bardzo duże zmiany dla naszego bardzo jeszcze egocentrycznego malucha. Musimy mu pomóc.

Co zrobić, żeby maluch chciał pójść do przedszkola?

 „...Jeśli będziesz grzeczny to po powrocie z nad morza zaprowadzę cię do raju zabaw i zabawek. Takich zabawek jakich nie masz. Śliczna pani Basia będzie opowiadać najpiękniejsze bajki, a pani Zosia będzie wymyślać zwariowane zabawy i nauczy cię robić strasznie śmieszne zwierzątka z kasztanów...”.
 Połowa sukcesu w adaptacji malucha do przedszkola to przekonanie rodziców, że przedszkole jest najlepszym środowiskiem stymulującym jego rozwój.  Jeśli rodzic jest o tym przekonany to potrafi spowodować, że maluch zapragnie bawić się z dziećmi w przytulnym i kolorowym przedszkolu. Oczywiście nie można maluchowi opowiadać nierealnych szczegółów, które nigdy się nie spełnią. Malucha nie możemy rozczarować!
Opowieści o przedszkolu powinny odpowiadać rzeczywistości.
Dlatego warto wcześniej obejrzeć przedszkole, poznać panią przedszkolankę albo i samą panią dyrektor.
A potem razem z maluchem pooglądać przedszkole z zewnątrz – najlepiej wtedy, kiedy w przedszkolnym ogródku jest gwarno i wesoło, a podczas wakacji spróbować obejrzeć uśpione lub remontowane przedszkole w środku. Dobrze, jeśli maluch może potrzymać jakąś atrakcyjną dla niego przedszkolną zabawkę, albo pohuśta się w przedszkolnym ogródku. Jeszcze lepiej, jeśli uda się zapoznać malucha z panią przedszkolanką, która będzie prowadzić jego grupę. 

Oswojenie niepokoju przed nieznanym to olbrzymi krok naprzód. 


Źródło: http://www.chomikuj.pl/