Dziecko i książka.

Już dwulatek sięga po książkę, w której pociąga go kolorowa ilustracja. Jednak pozostawiony sam na sam z książką traktuje ją w zabawie  jak każdy przedmiot. Z charakterystyczną dla tego wieku pasją poznawczą zagina kartki, drze je, robi z nich daszek na budowlę z klocków. Dlatego w tym wieku dajemy dziecku sztywne kolorowe książeczki - zabawki, które nie tak łatwo zniszczyć, a dzięki którym dziecko zaspokaja swoją pasję poznawczą. Wraz z rozwojem dziecka zmieniają się jego potrzeby i zainteresowania. Czytając dzieciom książki, musimy uwzględnić możliwości ich percepcji, cechy osobowości, wrażliwość emocjonalną, zainteresowania poznawcze. 
Kontakty dzieci w wieku przedszkolnym z książką mają specyficzny charakter, gdyż mali czytelnicy zwykle nie umieją czytać lub stawiają pierwsze kroki czytelnicze. Pomiędzy dzieckiem, a tekstem literackim znajduje się więc pośrednik, ktoś, kto książkę wskaże, przeczyta lub opowie jej treść. Rola ta przypada zwykle rodzicom, dziadkom, rodzeństwu i oczywiście nauczycielom w przedszkolu. Kontakty dziecka z  książką w przedszkolu są jednak ograniczone pewnymi wymaganiami programowymi, pracą z cała grupą dzieci, warunkami życia w zbiorowości przedszkolnej.  Czytaniu w domu,  towarzyszy często atmosfera ciepła, intymności, bliskiego kontaktu z osobą dorosłą - matką, ojcem, rodzeństwem. Może się również tak zdarzyć, że książka, po którą sięga dziecko ma już pewną tradycję. Należała do rodziców, wujków lub nawet dziadków. Stanowi swego rodzaju skarb rodzinny. Starajmy się więc nie przegapić tego okresu w rozwoju dzieci, kiedy możemy uczestniczyć w ich kontaktach z literaturą. Czytając dzieciom rozbudzamy ich wyobraźnię, aktywność intelektualną, wzbogacamy wiedzę, a jednocześnie odwołujemy się do ich uczuć i wrażliwości. Dobierając literaturę dla przedszkolaków, nie zapominajmy o tym, że dzieci lubią się śmiać. Dlatego tak chętnie słuchają utworów humorystycznych J. Brzechwy, J. Tuwima, W. Chotomskiej lub Cz. Janczarskiego. Małych czytelników bawi także humor sytuacyjny i humor postaci, dlatego tak lubią wesołe przygody Misia Uszatka, Koziołka Matołka, Kubusia Puchatka, które wypełnia atmosfera życzliwości, uśmiech i dowcip. Utwory te mogą również bawić dorosłych odbiorców, przyczyniają się do wyrobienia poczucia humoru, cechy pomagającej zachować pogodę ducha, w wielu trudnych sytuacjach. Czytając dzieciom książki, znajdźmy czas na refleksję, na wczucie się w ich atmosferę, gdyż przekazanie utworu literackiego to nawiązanie kontaktu emocjonalnego z dzieckiem, śledzenie jego reakcji, wspólne odkrywanie sensu i piękna poezji czy prozy.
 Przychodzi wreszcie taki moment, gdy dziecko samo bez pomocy dorosłych, chce poznać treść książki. Dzięki naszym wcześniejszym staraniom rozbudzona zostaje motywacja do czytania. Następuje zaciekawienie znakiem - zapisem liter i wyrazów. Dziecko zaczyna pytać o ich znaczenie, próbuje je odczytać. W grupie sześciolatków rozpoczyna się przedszkolna nauka czytania. Mały czytelnik sam zaczyna odkrywać, poznawać świat kreowany przez twórców literackich.


Źródło: http://www.chomikuj.pl/