Reklama w oczach dziecka... cz.III.

Przedszkolak przejawia swoiste myślenie magiczne, które cechuje animizm (ożywianie przedmiotów martwych) i antropomorfizm (nadawanie przedmiotom cech ludzkich). Wykorzystują to twórcy promujący produkty dla dzieci, co znajduje odzwierciedlenie w sposobie konstruowania bohatera reklamy. Dziecko, podobnie jak w życiu codziennym, również w scenkach reklamowych doskonale odczuwa fałsz, sztuczność. Dlatego niekiedy wystarcza jedno jego spojrzenie, aby ocenić bohatera – nie tylko na podstawie wyglądu i zachowania (które niejednokrotnie ma miejsce jedynie w tle głównego wątku akcji), ale także poprzez ową zdolność „zobaczenia” pomysłu całej reklamy. Dziecko posiada intuicję pozwalającą mu na wyczucie, jakie elementy reklamy wzruszają, śmieszą, irytują lub wzbudzają inne emocje.
Przedszkolaki lubią humor i wszelkiego typu komedie. Chętnie więc oglądają reklamy z humorem. Cieszą ich także bohaterowie bajek i znane fabuły. Podstawowe znaczenie ma dla nich zewnętrzny wygląd postaci – kształt, kolorystyka i cała stylistyka. Zdecydowanie wolą kolory jaskrawe, żywe: żółty, pomarańczowy, seledynowy, różowy, czerwony, niebieski. Poza tym kochają zwierzęta, zarówno w świecie rzeczywistym, jak i na ekranie. 
Specjaliści od reklamy, wyposażeni w odpowiednią wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej dziecka i znający psychologiczną mowę barw, potrafią stworzyć odpowiednią atmosferę, która będzie kojarzyła się z produktem. 
Z jakim zatem bohaterem reklamy utożsamia się dziecko? To zależy od jego płci, wieku oraz indywidualnych predyspozycji percepcyjnych.

Można jednak wyróżnić pewne tendencje:

  •  dzieci lubią oglądać w reklamach inne dzieci, które stają się dla nich modelami,
  •  pozytywnie odbierają zwierzęta w roli postaci reklamowych,
  •  podobają im się osoby, rzeczy, które wprawiają w dobry nastrój,
  •  lubią oglądać bohaterów bajek, komiksów, kreskówek lub inne znane im postacie,
  •  z dużym zainteresowaniem oglądają postacie o niespotykanym wcześniej wyglądzie i zachowaniu;
  •  najważniejszą dla nich cechą jest wygląd zewnętrzny postaci reklamowej.

Uzasadniając wybór ulubionej reklamy, dzieci zwracają uwagę przede wszystkim na ich wesołość, podoba im się to, że wszystko jest tam takie kolorowe  i piękne, a na pytanie: Czy podoba ci się świat przedstawiony w reklamach? Większość odpowiada twierdząco, mówiąc że jest fajny, śmieszny, radosny. Podkreślają przede wszystkim atrakcyjność linii melodycznych reklamowych piosenek i śmieszność sloganów.


Źródło:  http://www.chomikuj.pl/