Dziecko z autyzmem... cz.I.

Termin „autyzm” pochodzi od greckiego słowa autos (sam). Oznacza stan niepełnosprawności rozwojowej, która polega na wycofywaniu się z realnego życia, zamykaniu się w swoim świecie, braku lub zaburzeniu mowy, zaniku łączności uczuciowej z otoczeniem i niemożności nawiązywania kontaktów interpersonalnych. Jest to zespół poważnych zaburzeń rozwoju dziecka, manifestujących się do trzydziestego miesiąca życia, związanych z wrodzonymi dysfunkcjami układu nerwowego. Występuje częściej u chłopców niż u dziewczynek w relacji 4:1, ujawnia się u 15/10000 dzieci.

Spektrum zaburzeń autystycznych.

Uczniowie ze spektrum zaburzeń autystycznych, w tym z autyzmem, są bardzo różnorodną grupą zarówno pod względem funkcjonowania społecznego, komunikacyjnego, jak i intelektualnego. Konsekwencją tak różnorodnego obrazu klinicznego osób autystycznych było utworzenie szerokiej kategorii diagnostycznej w klasyfikacji DSM-IV, opracowanej przez Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne. Wyróżniono w niej kategorię „całościowych zaburzeń rozwoju”, w których zakres wchodzi pięć jednostek:

 

  • zaburzenia autystyczne
  • zaburzenie Aspergera,
  • zaburzenie Retta,
  • dziecięce zaburzenie dezintegracyjne,
  • całościowe zaburzenia rozwojowe nie ujęte w innych kategoriach diagnostycznych.

 

Zespół Aspergera.

Zespół Aspergera jest najłagodniejszą formą całościowych zaburzeń rozwoju. Choroba ta diagnozowana jest coraz częściej, a wiele dzieci z zespołem Aspergera jest uczniami ogólnodostępnych szkół. W związku z trudnościami w dostosowaniu się do obowiązków szkolnych oraz trudnościami w funkcjonowaniu w grupie rówieśniczej, dziecko z zespołem Aspergera może nie być akceptowane przez rówieśników.

Dziecko z zespołem Aspergera cechuje:

 

  • rozwój poznawczy w granicach normy,
  • w zasadzie prawidłowy rozwój mowy,
  • zamiłowanie do zachowania rutyny i rytuałów,
  • ograniczone zainteresowania i aktywność,
  • często występująca niezgrabność ruchowa,
  • zaburzony rozwój umiejętności społecznych.

 

Zespół Retta.

Zespół Retta  jest zaburzeniem neurologicznym spotykanym u dziewczynek.

Dziecko z zespołem Retta cechuje:

  • rozwój psychomotoryczny w zasadzie normalny przez pierwsze sześć miesięcy życia lub opóźniony od urodzenia,
  • zwolnienie tempa przyrostu obwodu głowy po urodzeniu u większości dzieci,
  • utrata uprzednio nabytych umiejętności celowego posługiwania się rękami pomiędzy 6 a 30 miesiącem życia,
  • stereotypowe ruchy rąk, np. wykręcanie/ściskanie, klaskanie/stukanie opuszkami, automatyzmy związane z wkładaniem rąk do ust oraz myciem/zacieraniem rąk,
  • ujawniająca się utrata zainteresowania otoczeniem, zaburzenie komunikacji, zapominanie wyuczonych słów oraz upośledzenie zdolności poznawczych,
  • zaburzenia  lub niemożność poruszania się.

Dziecięce zaburzenie dezintegracyjne.

Dziecko z dziecięcym zaburzeniem dezintegracyjnym cechuje:

  • regres w rozwoju po kilku latach prawidłowego funkcjonowania (zazwyczaj ok. 3-4 r. ż.),
  • utrata umiejętności w przynajmniej w dwóch z następujących sfer: mowie, umiejętnościach społecznych, zachowaniach przystosowawczych, kontroli wydalania moczu lub kału, zabawie oraz umiejętnościach ruchowych.

Całościowe zaburzenia rozwojowe nie ujęte w innych kategoriach diagnostycznych. 

Zaburzenia te obejmują dzieci, u których występują niektóre (ale nie wszystkie) symptomy charakterystyczne dla całościowych zaburzeń rozwojowych. Cechuje je także mniejsza liczba lub natężenie symptomów.

 

Objawy autyzmu.

Zaburzenia w rozwoju dotyczą wielu sfer rozwoju i funkcjonowania dziecka. W przypadku autyzmu dziecięcego i zespołu Aspergera objawy dotyczą:

 

  • zaburzeń interakcji społecznych;
  • zaburzeń porozumiewania (dwustronnej komunikacji słownej i bezsłownej);
  • występowania powtarzających się, ograniczonych i stereotypowych wzorców zachowań, zainteresowań i aktywności.

 

Autyzm dziecięcy może przybierać różne formy, od łagodniejszych, zbliżonych obrazem klinicznym do zespołu Aspergera, po głębokie, gdy dziecko niemal nie nawiązuje kontaktu z otoczeniem i wymaga stałej opieki.
Przyczyny problemów w interakcjach społecznych dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju upatruje się w braku zdolności do mentalizacji czyli automatycznego rozpoznawania stanów umysłu innych ludzi (co wiedzą, co czują, czego chcą). Dzięki tej umiejętności osoby zdrowe potrafią współdziałać z innymi, dostosowywać się do różnych sytuacji, zachowywać się empatycznie. Upośledzenie tych umiejętności w zaburzeniach autystycznych powoduje, że osoby dotknięte tą chorobą cechuje „ślepota społeczna”. Efektem tego defektu jest dezorientacja w sytuacjach społecznych, brak dostrzegania związków przyczynowo skutkowych pomiędzy sytuacjami a zachowaniem innych ludzi.
Nieuwzględnianie faktu, że inni ludzie mogą mieć inną wiedzę, inne uczucia i dążenia, może powodować brak gotowości do dzielenia się własnymi przeżyciami, pragnieniami, uczuciami. Może też być przyczyną nieliczenia się z interesem innych oraz popełniania gaf i występowania zachowań, które dla innych są przykre, mimo braku takich intencji. W porównaniu z dziećmi zdrowymi, dzieci autystyczne lepiej rozumieją i wyjaśniają funkcjonowanie świata nieożywionego, do czego bardziej potrzebne jest myślenie mechanistyczne, niż rozumienie sytuacji społecznych, w których potrzebna jest tzw. inteligencja emocjonalna.
Problemem w funkcjonowaniu umysłu tych dzieci jest również fragmentaryczne postrzeganie świata, skupienie na szczegółach, a nie na całości, trudność w dokonywaniu uogólnień przy uwzględnieniu kontekstu (tzw. zaburzenia centralnej koherencji). Trudności wynikają również z zaburzeń funkcji wykonawczych, takich jak: planowanie z wyprzedzeniem, tworzenie nowych, konkurencyjnych pomysłów, inicjowanie i podtrzymanie działań zmierzających do określonego celu, utrzymanie koncentracji na zadaniu i pobudzenia poznawczego niezbędnego do jego wykonania, zdolność do zmiany kierunku uwagi (przełączania między zadaniami).
Skutkiem zaburzeń tych funkcji jest impulsywność, brak hamowania reakcji, zachowanie zdeterminowane przez bodziec, niezdolność do wykonania złożonych zadań bez podpowiedzi, skłonność do powtarzania tych samych działań (perseweracje), stereotypowe, sztywne wzorce zachowań. Dodatkowo, problemem są zaburzenia dotyczące odbioru bodźców objawiające się nadwrażliwością lub zmniejszoną wrażliwością na docierające do dziecka bodźce wzrokowe, słuchowe, zapachowe, dotykowe. Może to powodować takie zachowania, jak: ruchy stereotypowe, hałasowanie.

Znaczenie wczesnej interwencji

W przypadku autyzmu dziecięcego bardzo ważne jest postawienie diagnozy w jak najwcześniejszym okresie rozwoju. Wcześnie rozpoczęta intensywna, wielokierunkowa terapia, dzięki tzw. plastyczności mózgu, stwarza warunki do znacznej poprawy funkcjonowania dziecka. Przyjmuje się, że wcześnie podjęta interwencja terapeutyczna powinna być podjęta przed ukończeniem przez dziecko 3 roku życia.


Źródło: opracowanie Moniki Gaj.