2. Etapy nauki literek
Moment inicjacji - alfabet dla dzieci można wprowadzać powoli i niekoniecznie po kolei. Pierwsze słowo, z którym maluchowi będzie się najprościej oswoić to jego imię w formie graficznej. W przedszkolu można wprowadzić wizytówki z imionami dzieci. Należy umieścić je na szafkach, przy krzesełkach czy biurkach maluchów. Każdą literkę warto wytłumaczyć. Dzieci bardzo szybko oswoją się z napisem i zaczną same literować swoje imię.
Alfabet na ścianie - w sali przedszkolnej na tablicy powinien znajdować się wypisany alfabet. Ważne jest, żeby znalazły się na nim litery drukowane i pisane, zarówno małe, jak i duże. Uświadomi to maluchom, że wszystkie wyrazy są zapisywane przy użyciu ograniczonej liczby znaków. Zaczną odszukiwać w alfabecie litery tworzące ich imiona.
Poznawanie literek - nauka alfabetu to proces, którego nie należy przyspieszać. Nauczycielka powinna codziennie wprowadzać po jednej literce. Maluchy muszą oswoić się z kształtem literki i jej brzmieniem. Żeby zaciekawić maluchy, warto spytać się, czy dana litera występuje w ich imieniu.
Gry i zabawy z literkami - dzieci są aktywizowane i dzięki różnym manualnym czynnościom, utrwalają sobie zdobytą wiedzę. Na początku stykają się z prostymi wyrazami. Poszczególne litery z tych wyrazów i ich zapis graficzny powinny zostać utożsamione z dźwiękiem.
Sylabizowanie - maluchy powoli poznają, w jaki sposób z sylaby utworzyć wyraz. Zabawa polega na rozdaniu dzieciom napisanych na kartkach prostych sylab. Maluchy powinny, jeśli mogą, utworzyć z nich wyraz.
Ostatnim etapem jest przypisywanie etykietek słownym wszystkim rzeczom znajdującym się wokół. Im więcej dziecko poznało liter, tym więcej przedmiotów będzie w stanie opisać.
Źródło: http://parenting.pl/portal