Więcej niż dobra zabawa, czyli o tym, dlaczego warto rysować... cz. I.

Rysowanie to nie tylko dobra zabawa. Dzięki zajęciom plastycznym dziecko poznaje pierwsze kształty, kolory oraz ćwiczy umiejętność obserwacji i naśladowania rzeczywistości. Przenoszenie na papier znanych postaci oraz przedmiotów jest także świetnym sposobem na rozwijanie kreatywności oraz trenowanie pamięci i skupienia. Stanowi bowiem motywację do przypominania sobie szczegółów danego obiektu. Co więcej, malec, który nie potrafi jeszcze wyrazić swoich uczuć i emocji przy użyciu słów, może to zrobić za pomocą grafiki. Ważne jest również to, że poprzez rysowanie maluch trenuje koordynację oko-ręka. Duże znaczenie dla rozwoju dziecka ma także rozmowa z dorosłym o wykonanej pracy. - Dzięki temu nabiera świadomości powiązań między rzeczywistością, symbolami wizualnymi (obrazek), a symbolami dźwiękowymi (język werbalny) – podkreśla Katarzyna Gruszczyńska, plastyczka na co dzień prowadząca zajęcia artystyczne dla dzieci w Akademii Sztuk Dziecięcych.

 

1. Pierwsze próby rysunku

Pierwsze próby rysowania można podejmować bardzo wcześnie – już od momentu, w którym dziecko nauczy się siedzieć stabilnie i posługiwać przyborami trzymanymi w dłoni bez poruszania całym ciałem. Zwykle następuje to pod koniec pierwszego roku życia. - Dobrym pomysłem jest zapewnienie malcowi dostępu do wielkiego arkusza papieru, najlepiej na ścianie (by pozbyć się niewygodnego ograniczenia w postaci sztywnego siedzenia na krzesełku) i bawienie się razem z nim – radzi Katarzyna Gruszczyńska. Jakie kredki wybrać na początek? - Najlepiej te z miękkim grafitem, co ułatwi pozostawianie wyraźnych śladów na papierze. Zachętą do podejmowania aktywności plastycznych może być również specjalny kącik artystyczny, w którym dziecko zawsze znajdzie niezbędne narzędzia – dodaje plastyczka. Kolejne etapy przygody z rysowaniem to zostawianie na papierze półokrągłych maziaji oraz tworzenie kłębków, tzw. bazgrot. W tym okresie maluch nadal będzie wyjeżdżać kredką poza kontur kartki. Dzięki opanowaniu ruchu nadgarstka dziecko zacznie podejmować próby zamknięcia okręgu i rysowania prostych linii – dzieje się to zazwyczaj w wieku trzech lub czterech lat. Z czasem przyjdzie czas na rysowanie prostych symboli (np. słoneczka) i w końcu – człowieka. Pierwsza postać narysowana przez nasze dziecko będzie miała jednak postać tzw. „głowonoga” – bez tułowia i szyi. Stopniowo pojawią się kolejne elementy i detale.

Już w krótce kolejna część artykułu. Zapraszamy!

Źródło:  http://parenting.pl/portal