Gdy dziecko 3-4 - letnie idzie do przedszkola, jego życie ulega transformacji. Większość dnia spędza wśród dzieci, zdobywając nowe umiejętności, usamodzielniając się. Tempa nabiera jego rozwój psychiczny, fizyczny i emocjonalny. W czasie zajęć przedszkolnych jego mózg i zmysły odbierają wiele nowych bodźców, wiele informacji, które będzie musiał przetworzyć, zrozumieć i zapamiętać. Jeżeli przedszkolanki są dobrze przygotowane do pracy, to dzieci mają tak zorganizowany plan zajęć i zabaw, że nie mają szans na nudę.
Czy rodzice w domu również powinni tak szczelnie wypełnić im wolny czas?
Dziecko, by uporządkować nowo zdobyte informacje i doświadczenia potrzebuje spokoju. Nie oznacza to wcale ciszy i głębokiego zamyślenia. Wystarczy, by przez jakiś czas nie wymagać od niego koncentracji, skupienia na nowym „problemie”. Dlatego nie jest wskazane, by czas wolny przedszkolaka ściśle wypełniały zajęcia dodatkowe i atrakcje. Łatwo wtedy wywołać u niego stan przemęczenia. Rodzic musi pamiętać, że czas zabawy dla przedszkolaka jest tak samo istotny, jak czas nauki. Co więcej, na tym etapie rozwoju dziecka, edukacja powinna odbywać się przy okazji zabawy.
Gdy maluch wraca do domu po całym dniu nauki i kontaktów z rówieśnikami, powinien mieć szansę na odpoczynek. Wcale nie trzeba mu go organizować. Najlepiej zostawić dziecku wolną rękę, by samo odkryło, co w danej chwili ma ochotę zrobić, które ze swoich potrzeb chce zaspokoić. Możliwe, że przyjdzie posiedzieć na kolanach i porozmawiać. Nie jest wykluczone, że uśnie. Również zabawy ruchowe są dla przedszkolaka formą relaksu i odpoczynku. Gdy dziecko ma ochotę, a pogoda na to pozwala, rodzice powinni zabrać malucha na dwór, by tam mógł bez skrępowania rozładować nagromadzoną energię.
To, jak te zabawy będą wyglądały, zależy w znacznej mierze od jego potrzeb, które dorosły powinien uszanować. Jeżeli pogoda nie pozwala na wyjście, a dziecko nie może usiedzieć na miejscu, warto, by rodzice poszukali w okolicy dobrze wyposażonej, bezpiecznej sali zabaw. To dobry sposób na spożytkowanie energii, nawiązanie nowych znajomości (również dla rodzica). Kontakty z innymi dziećmi są przedszkolakowi potrzebne, szczególnie wtedy, gdy są ferie, wakacje, przerwy w przedszkolnych kontaktach. Wtedy dziecko, pozbawione towarzystwa i jednocześnie organizatora zajęć, może zacząć się intensywnie nudzić.
Jednak w przypadku przedszkolaka, walka z nudą powinna mieć ograniczony wymiar. Rodzice nie powinni starać się nieustannie zajmować maluchem. Nie powinni dostarczać mu gotowych pomysłów i rozwiązań. To nie wpływa pozytywnie na rozwój dziecka. Hamuje jego samodzielność, umiejętność interpretowania własnych emocji i potrzeb, nie popozostawia miejsca na własną inwencję i wyobraźnię.
Źródło: http://parenting.pl/portal