Czy moje dziecko się jąka?

Ćwiczenie_jezyka_przedszkolaków

U małych dzieci (3 - 5 lat) czasem występuje tzw. niepłynność fizjologiczna, która bardzo przypomina jąkanie. Jest ona spowodowana tym, że małe dziecko chce i próbuje dużo powiedzieć, ale jego skromne jeszcze możliwości językowe na to nie pozwalają.


W każdym przypadku niepłynności (zarówno tej rozwojowej – naturalnej, jak i tej wymagającej terapii) warto wiedzieć, jak postępować, by pomóc dziecku osiągnąć płynność mówienia:

  • nie zwracaj uwagi na jąkanie (zwłaszcza, jeśli dziecko nie zdaje sobie sprawy z tego, że mówi niepłynnie),
  • nie uświadamiaj dziecku, że ma widoczne trudności z mową,
  • nie okazuj zaniepokojenia czy zniecierpliwienia, bo nawet najmłodsze dziecko szybko wyczuje nasze zdenerwowanie i zacznie podejrzewać, że coś złego się z nim dzieje,
  • nie upominaj "Mów ładniej!", "Mów wolniej!", "Nie jąkaj się!",
  • nie poprawiaj,
  • nie każ powtarzać,
  • nie dopowiadaj za dziecko końcówki słowa lub zdania, nie wyręczaj w mówieniu,
  • nie mów przy dziecku o problemie jego niepłynności.


NALEŻY I WARTO:

  • mówić przy dziecku wolno, spokojnie, dokładnie i wyraźnie,
  • wspomagać swoje wypowiedzi gestem,
  • dużo śpiewać z dzieckiem,
  • recytować wspólnie wierszyki,
  • klaskać w rytm mówienia,
  • pamiętać, że to my jesteśmy dla dziecka wzorem i że mowa dziecka jest najczęściej lustrzanym odbiciem naszej własnej mowy.

Istnieje opinia, że nasze dziecko mówi tak, jak jest przez nas słuchane. Dlatego uważnie słuchajmy, co i jak mówią nam nasze dzieci!

Oczywiście nie w każdym przypadku jąkanie czy niepłynność, mają charakter fizjologiczny i są przejściowe. Jąkanie jest zjawiskiem bardzo złożonym, dlatego zawsze, bez względu na wiek dziecka, warto zasięgnąć konsultacji logopedy, by w razie konieczności podjąć odpowiednią terapię wspomagającą płynną mowę dziecka.


Źródło: http://www.superkid.pl/