BURZA MÓZGÓW – rozwija ciekawość poznawczą. Polega na nieskrępowanym podawaniu pomysłów dotyczących określonego tematu / problemu, np. różne zastosowania przedmiotu.
JĘZYK CIAŁA – wpływa na umiejętności interpersonalne, rozwijając porozumiewanie się. Wymaga zastosowania niewerbalnego środka przekazu myśli. Przy pomocy własnego ciała przekazujemy pewną ideę, bądź istotę problemu, np. zawody, zwierzęta itp.
BRICOLLAGE – wpływa na zdolności dokonywania skojarzeń. Polega na tworzeniu nowej rzeczy lub dzieła artystycznego przy wykorzystaniu zastanych elementów składowych.
LISTA ATRYBUTÓW – rozwija abstrahowanie. Polega na wyróżnianiu wszystkich cech danego przedmiotu, począwszy od cech koniecznych i definitywnych, aż po mniej ważne, przypadkowe. Jest to kończenie zdania typu: Kot jest... (jaki?)
PODOBIEŃSTWA – rozwija abstrahowanie. Podstawą jest wyszukiwanie podobieństw miedzy dwoma lub więcej różnymi przedmiotami, obiektami (pozornie diametralnie różnymi).
EKSPRESJA RUCHOWA – wpływa na zdolności pozawerbalnego porozumiewania się. Wykorzystujemy nasze gesty, mimikę, całe ciało do wyrażania stanów, uczuć, myśli, nastrojów, itp. Np. przedstaw - taniec wiatru, kałużę, smutek.
PRZEKSZTAŁCENIA – rozwijają zdolności transformowania. Polega na modyfikacji danego obiektu w inny przedmiot, bądź zjawisko, np. przekształcanie plamy, śladu stopy lub dłoni, itp.
ANALOGIA – rozwija rozumowanie indukcyjne. Polega na wyszukiwaniu podobieństw w zakresie relacji, struktur lub innych danych pomiędzy dwoma przedmiotami czy zjawiskami, np. Deszcz jest jak muzyka, bo gra melodię.
CO BY BYŁO, GDYBY – rozwija rozumowanie dedukcyjne. Wykorzystywana jest tu twórcza dedukcja do wyszukiwania bliskich lub odległych konsekwencji pewnego stanu rzeczy, np. : Co by było, gdyby ... ludzie nagle zaczęli fruwać?
TYSIĄC DEFINICJI – rozwija abstrahowanie. Polega na definiowaniu przedmiotu czy zjawiska począwszy od cech najistotniejszych (charakterystycznych) do cech mało istotnych, mniej związanych z istotą zagadnienia, np. : Pies to ... zwierzę, ssak, czworonóg, zęby, szczekanie, smycz, przyjaciel, kość, alergia.
BEZLUDNA WYSPA – wpływa na umiejętności pokonywania trudnych sytuacji, pozwalając na widzenie rzeczy inaczej. Polega na myśleniu dywergencyjnym, przełamywaniu stereotypów (wskazuje wiele różnych rozwiązań).
ANALOGIE GORDONOWSKIE :
- prosta – bezpośrednia, uczestniczy w większości procesów myślowych. Polega na szukaniu podobieństw w zakresie relacji, struktur czy innych danych pomiędzy dwoma zjawiskami, np. Matka jest jak ....... , bo ..........
- personalna – polega na „wczuwaniu się” w określony problem, identyfikowanie się z danym zjawiskiem, np. Ja – wiatr, ja – starzec.
- fantastyczna – polega na łączeniu bardzo odległych, wykluczających się zjawisk,np. latające samochody, gadające psy, itp.
Źródło: http://www.chomikuj.pl/