Techniki twórcze

BURZA MÓZGÓW – rozwija ciekawość poznawczą. Polega na nieskrępowanym podawaniu pomysłów dotyczących określonego tematu / problemu, np. różne zastosowania przedmiotu.

JĘZYK CIAŁA
– wpływa na umiejętności interpersonalne, rozwijając porozumiewanie się. Wymaga zastosowania niewerbalnego środka przekazu myśli. Przy pomocy własnego ciała przekazujemy pewną ideę, bądź istotę problemu, np. zawody, zwierzęta itp.

BRICOLLAGE
– wpływa na zdolności dokonywania skojarzeń. Polega na tworzeniu nowej rzeczy lub dzieła artystycznego przy wykorzystaniu zastanych elementów składowych.

LISTA ATRYBUTÓW
– rozwija abstrahowanie. Polega na wyróżnianiu wszystkich cech danego przedmiotu, począwszy od cech koniecznych i definitywnych, aż po mniej ważne, przypadkowe. Jest to kończenie zdania typu: Kot jest... (jaki?) 

PODOBIEŃSTWA
– rozwija abstrahowanie. Podstawą jest wyszukiwanie podobieństw miedzy dwoma lub więcej różnymi przedmiotami, obiektami (pozornie diametralnie różnymi).

EKSPRESJA RUCHOWA
– wpływa na zdolności pozawerbalnego porozumiewania się. Wykorzystujemy nasze gesty, mimikę, całe ciało do wyrażania stanów, uczuć, myśli, nastrojów, itp. Np. przedstaw - taniec wiatru, kałużę, smutek.

PRZEKSZTAŁCENIA
– rozwijają zdolności transformowania. Polega na modyfikacji danego obiektu w inny przedmiot, bądź zjawisko, np. przekształcanie plamy, śladu stopy lub dłoni, itp.

ANALOGIA
– rozwija rozumowanie indukcyjne. Polega na wyszukiwaniu podobieństw w zakresie relacji, struktur lub innych danych pomiędzy dwoma przedmiotami czy zjawiskami, np. Deszcz jest jak muzyka, bo gra melodię.

CO BY BYŁO, GDYBY
– rozwija rozumowanie dedukcyjne. Wykorzystywana jest tu twórcza dedukcja do wyszukiwania bliskich lub odległych konsekwencji pewnego stanu rzeczy, np. : Co by było, gdyby ... ludzie nagle zaczęli fruwać?

TYSIĄC DEFINICJI
– rozwija abstrahowanie. Polega na definiowaniu przedmiotu czy zjawiska począwszy od cech najistotniejszych (charakterystycznych) do cech mało istotnych, mniej związanych z istotą zagadnienia, np. : Pies to ... zwierzę, ssak, czworonóg, zęby, szczekanie, smycz, przyjaciel, kość, alergia.

BEZLUDNA WYSPA – wpływa na umiejętności pokonywania trudnych sytuacji, pozwalając na widzenie rzeczy inaczej. Polega na myśleniu dywergencyjnym, przełamywaniu stereotypów (wskazuje wiele różnych rozwiązań).

 

ANALOGIE GORDONOWSKIE :

-         prosta – bezpośrednia, uczestniczy w większości procesów myślowych. Polega na szukaniu podobieństw w zakresie relacji, struktur czy innych danych pomiędzy dwoma zjawiskami, np. Matka jest jak ....... , bo ..........

-         personalna – polega na „wczuwaniu się” w określony problem, identyfikowanie się z danym zjawiskiem, np. Ja – wiatr, ja – starzec.

-         fantastyczna – polega na łączeniu bardzo odległych, wykluczających się zjawisk,np. latające samochody, gadające psy, itp.





Źródło: http://www.chomikuj.pl/