Rytm, muzyka i taniec w rozwoju dziecka.

Doceniając dużą wartość rytmu muzycznego rozpoczyna się jego kształcenie w wieku przedszkolnym, które kontynuowane jest w szkole i placówkach pozaszkolnych.

Dzieci mające kontakt z ćwiczeniami rytmicznymi mają bardziej skoordynowane ruchy, często osiągają lepsze wyniki w nauce, mają lepsze poczucie rytmu muzycznego. Rytm wywoływany muzyką inspiruje ćwiczących do samodzielnego rozwiązywania zadań ruchowych, a jednocześnie pozwala nauczycielowi na równoczesne demonstrowanie i objaśnianie ćwiczeń.

Muzyka jest drugim, niezbędnym elementem zajęć muzyczno-ruchowych. Jest środkiem dyscyplinującym i ułatwiającym wykonanie ruchów w określonym czasie. Pobudza także emocjonalnie, stwarza nastrój, pod wpływem którego zmniejsza się znużenie, a wzrasta chęć do ćwiczeń, wywołuje dobre samopoczucie i radość. Wedle powiedzenia "muzyka łagodzi obyczaje", zajęcia z wykorzystaniem muzyki zmniejszają napięcie, stres i poziom agresji wśród dzieci i młodzieży.

Ważny jest odpowiedni dobór muzyki, która musi być dopasowana do charakteru ćwiczeń czy tańca.
Taniec i wszelkie formy pochodne (aerobik, gimnastyka artystyczna), dzięki angażowaniu wszystkich grup mięśniowych, równie skutecznie służą rozwojowi fizycznemu dziecka jak inne dyscypliny sportowe, ujęte w programach nauczania. Zajęcia rytmiczno-taneczne na lekcji wychowania fizycznego mogą być alternatywą dla dzieci i młodzieży nie lubiących dyscyplin z elementem rywalizacji.
Możliwości doboru form muzyczno-ruchowych są praktycznie nieograniczone. Nauczyciel może nauczać pełnych układów tanecznych, kroków podstawowych (tańce narodowe, ludowe, towarzyskie), może wykorzystywać niektóre elementy tańca tylko w rozgrzewce (taniec jazzowy, aerobik, itp.) na przykład do lekcji gimnastyki. Ćwiczenia z muzyką znajdą również miejsce w lekcjach innych dyscyplin, jak gry zespołowe. Kształtują one koordynację ruchową, wpływają na szybszą zdolność zapamiętywania ruchów, dlatego w treningach gier zespołowych coraz częściej wykorzystywane są ćwiczenia rytmiczno-taneczne.

Oprócz wszechstronnie pozytywnego wpływu na rozwój psychofizyczny dziecka, ćwiczenia przy muzyce mają jeszcze jedną, bardzo ważną zaletę - można je prowadzić praktycznie wszędzie.
Dlatego tak ważną rolę odgrywają w naszym przedszkolu zajęcia z rytmiki i baletu. Nie wymagają specjalistycznego sprzętu, ani dużej sali gimnastycznej, wystarczy odtwarzacz, płyta z odpowiednią muzyką i nauczyciel, który jest odpowiednio przygotowany do prowadzenia tego typu zajęć.

Bogactwo zalet form muzyczno-ruchowych sprawia, iż tego typu lekcje, szczególnie dla dziewcząt są bardzo atrakcyjne. Biorą w nich chętnie udział nawet te uczennice, które nie mają zainteresowań sportowych i nie lubią "zwykłych" lekcji wychowania fizycznego.

Właściwie prowadzone zajęcia muzyczno-ruchowe dają zarówno uczniom, jak i nauczycielowi bardzo dużo radości i satysfakcji.


Źródło: http://www.chomikuj.pl/