Angielski dla maluchów... cz.I.

Im dziecko jest młodsze, tym trudniejsze jest zadanie nauczyciela uczącego je języka obcego, także dlatego, że po prostu kontakt z takim dzieckiem jest trudniejszy; starsze dziecko jest pod tym względem mniej wymagające. Ale także – im młodsze dziecko, tym, łatwiej uczy się języka obcego, ponieważ wykorzystuje w tym celu naturalne predyspozycje do uczenia się porozumiewania z dorosłymi. Ta zasada każe zwrócić uwagę na możliwie najwcześniejsze rozpoczęcie nauki języka obcego, najlepiej na etapie przedszkola (z kontynuacją w szkole podstawowej).
 


Kiedy się uczyć języka...
Należy pamiętać, że skuteczność uczenia się obcego języka jest tym większa, im młodsze jest dziecko. Badania wskazują, że nauka języka obcego rozpoczęta po ukończeniu 11 lat jest mniej efektywna, ponieważ mechanizm tej nauki jest inny niż w przypadku młodszych dzieci. Otóż człowiek ma – mówiąc w sposób popularny – otwarty schemat neurologiczny w mózgu, schemat służący uczeniu się języka. Ten schemat ulega „zamknięciu”, przestaje być aktywny, kiedy „zdaniem ewolucji” jednostka już się języka nauczyła. To następuje mniej więcej w wieku 11 lat.
Młodsze dzieci, korzystając z aktywnego schematu nauki języka, poznają język obcy bezrefleksyjnie, poprzez jego słuchanie i używanie, znacznie łatwiej niż w toku sformalizowanej nauki szkolnej. Można wskazać wiele przykładów, kiedy wykształceni rodzice, przebywający za granicą drugi czy trzeci rok, korzystają z usług swoich kilkuletnich dzieci jako tłumaczy – chociaż tych dzieci nikt języka nie uczył. Po prostu, przebywając z rówieśnikami, nauczyły się go zaskakująco szybko.
Dziecko przedszkolne jest w okresie przedpiśmiennym. W szkole podstawowej zacznie się uczyć pisać – często początki sztuki pisania poznaje już w przedszkolu, w wieku lat sześciu. Jest więc u progu trzeciego ważnego etapu rozwojowego. Pierwszy to nauka chodzenia, drugi – nauka mówienia. Oba te etapy mają miejsce mniej więcej po ukończeniu pierwszego roku życia. Rodzice często obserwują, że dziecko, które przed chodzeniem już zaczęło mówić, wykazuje regres w mówieniu w momencie, kiedy się uczy chodzenia. To naturalne – jedna i druga sztuka wymaga od dziecka bardzo wiele, i pod względem psychicznym, i fizjologicznym.
Dzieci w wieku 3-6 lat intensywnie rozwijają przede wszystkim mowę (a zatem myślenie, najpierw konkretne). Można przyjąć, że w tym wieku ich możliwości psychiczne nie są w pełni wykorzystane, zwłaszcza w zakresie uczenia się języków. W środowiskach wielojęzycznych małe dzieci skutecznie uczą się dwóch lub więcej języków jednocześnie, bo takie są ich możliwości rozwojowe.


Źródło: http://www.chomikuj.pl/