Dziecko i komputer... cz.II.

Co dzieci przedszkolne wiedzą o grach komputerowych?

Dzieci wiążą grę komputerową z akcesoriami (myszka, klawiatura), rzadziej z formą aktywności, jaką jest zabawa. Cieszą się z wygranej, są szczęśliwe, że są mistrzami. Czują się gorzej, gdy przegrają - denerwują się. Dzieci napotykając sytuacje trudne, nie potrafią działać konstruktywnie, poddają się lub złoszczą. Napięcia emocjonalne jakie dziecko odczuwa mogą odzwierciedlać się w snach.


Uważa się, że gry komputerowe mają wiele zalet:

- ułatwiają przyswajanie i przetwarzanie informacji zgodnie z zasadą: bawiąc - uczą,

- mogą być przydatne w usprawnianiu umiejętności rozwiązywania problemów, kształtowania umiejętności podejmowania decyzji, sprzyjają rozwojowi procesów poznawczych,

- wzmacniają poczucie własnej wartości,

- przynoszą pozytywne przeżycia związane z wygraną;



ale także i wad:

- prowadzą do ograniczenia kontaktów społecznych,

- zachęcają do uczestniczenia w aktach przemocy, prezentowania zachowań aspołecznych,

- mogą prowadzić do oderwania się dziecka od rzeczywistości i pozostawania w świecie iluzji.


Biorąc pod uwagę negatywne i pozytywne wpływy gier komputerowych na rozwój dziecka, należy nie zabraniać tego rodzaju zabawy dzieciom, ale zwracać uwagę na właściwy ich dobór.
Gry komputerowe to jeden z elementów współczesnej kultury, której użytkownikiem jest i będzie dziecko.


Źródło: http://www.chomikuj.pl/