Jak pomagać dzieciom leworęcznym?

Prawidłowa pozycja dziecka przy rysowaniu lub pisaniu:
- dziecko siedzi przy stole, mając obie stopy oparte o podłogę, plecy wyprostowane,

- dziecko, siedząc w przedszkolu przy stole lub w szkolnej ławce, ma sąsiada po prawej stronie (lewa ręka musi mieć swobodę ruchów),

- kartka papieru lub zeszyt znajdują się nieco na lewo od osi ciała dziecka (lewa ręka podczas rysowania czy pisania zbliża się od strony lewej ku osi ciała),

- kartka papieru lub zeszyt są ułożone ukośnie, lewy górny róg kartki (zeszytu) jest skierowany ku górze lub dziecko używa zeszytu z ukośną liniaturą,

- dziecko dowolnie reguluje kąt nachylenia zeszytu,

- światło powinno padać z prawej strony lub z góry (rozproszone),

- korzystnie dla dziecka leworęcznego jest pisać na lekko nachylonym pulpicie.


Sposób trzymania ołówka lub długopisu podczas pisania:
- dziecko powinno trzymać ołówek lub długopis w trzech palcach: między kciukiem i palcem środkowym, naciskając ołówek lub długopis od góry palcem wskazującym,

- drugi koniec ołówka lub długopisu powinien być skierowany ku lewemu ramieniu,

- podczas pisania palce powinny się znajdować poniżej liniatury zeszytu.


Kilka zabaw na zachętę…
Gdy dziecko zraziło się już do pisania i rysowania można zachęcić je  zabawami, które przy okazji usprawniają motorykę (ruchy) rąk, wzbogacają wyobraźnię i podnoszą samoocenę.

Pozwól dziecku na:

- rysowanie patykiem na piasku,

- rysowanie palcem po papierze - przy okazji zachęć je, do tworzenia opowiadań, ilustrowanych niewidzialnymi obrazkami,

- malowanie palcami bez użycia pędzla - dasz dziecku poczucie wolności, braku ograniczeń,

- pozostawianie na papierze odcisków (pieczątek) dłoni i stóp oraz tworzenie z nich kompozycji,

- obrysowywanie dłoni i stóp oraz dorysowywanie im oczu, uśmiechów, włosów itp.,

- obrysowywanie całego ciała, na dużym kartonie lub papierze do pakowania prezentów, a później na "ubieranie" tak powstałych postaci,

- obrysowywanie przedmiotów codziennego użytku (kluczy, łyżek, kubków...) lub zabawek,

- pokrywanie farbami z pozoru białej kartki papieru, na której wcześniej białą świecą napisz imię dziecka, bądź coś narysuj,

- lepienie plastelinowych literek własnego imienia.


Źródło: http://www.chomikuj.pl/