Wpływ tańca na rozwój psychoruchowy dziecka w wieku przedszkolnym... cz. III.

Wiele małych dzieci często jest zamkniętych w sobie, boryka się z pierwszymi kompleksami, które uniemożliwiają im swobodne zachowanie w grupie. Taniec stwarza możliwość przełamania tych barier, pomaga nawiązać i utrzymać kontakty niewerbalne i werbalne między dziećmi oraz wyzbycia się niepotrzebnych stresów związanych z własnym wyobrażeniem o siebie. Stosując muzykę spokojną, o łagodnej linii melodycznej taniec pełni funkcję relaksacyjną, uspokajającą co jest szczególnie ważne wobec silnych bodźców dostarczanych przez środowisko zewnętrzne.
Taniec sprzyja także lepszemu poznaniu uczestników, rozumieniu i budowaniu wspólnego zaufania, dzięki czemu dzieci podchodzą do siebie bez żadnych uprzedzeń czy lęków, odnoszą się do siebie otwarcie, życzliwie i radośnie. W tańcu dziecko spontanicznie reaguje na elementy muzyki ruchem, w postaci różnych kroków i figur, a obecność podkładu muzycznego niweluje skutki fizycznego zmęczenia. Taniec kształtuje precyzje ruchów oraz doskonali ich koordynację, ruchom dziecka nadaje lekkości, sprężystości, gibkości, płynności i skoczności. Pozytywnym zmianom ulega postawa ciała dziecka, gdyż dbając o estetykę i elegancję ruchów wymaga się od niego „prostych” pleców, ściągnięcia łopatek i podniesienia głowy. Taniec zapobiega wadom postawy oraz ma pozytywny wpływ na ich korygowanie. Taniec to także pewien styl bycia, sposób zachowania się – to zasady grzecznościowe, których trzeba przestrzegać: nie wypada trzymać rąk w kieszeniach, trzeba umieć pięknie się ukłonić, grzecznie podziękować za taniec. Ma więc taniec niewątpliwie aspekt wychowawczy. Umiejętności taneczne dzieci i stosowanie przez nich zasad kultury bycia prezentowane podczas uroczystości przedszkolnych, spotykają się z dużym zainteresowaniem i pełną akceptacją ze strony rodziców i zaproszonych gości. Przygotowując tańce trzeba pamiętać, że nie należy wprowadzać trudnych kroków, a jedynie proste elementy i łatwe figury, na których opanowanie wystarczy kilka zajęć. Ćwiczeniom tym powinny towarzyszyć pozytywne przeżycia takie jak: uśmiech, radość, przyjemność, zadowolenie, spełnienie.
Należy zawsze pamiętać, że taniec musi być zabawą, bowiem tylko w klimacie zabawy taniec może pomóc każdemu dziecku w kształtowaniu psychicznej harmonii w zgodzie z własnym ciałem, wrażliwością, zaufaniem do siebie i poczuciem własnej wartości.


Źródło: http://www.chomikuj.pl/