Reklama w oczach dziecka... cz.IV.

Wpływ reklamy na dzieci

Dzieci są zachwycone reklamą telewizyjną. W ich odczuciu to jeszcze jedna bajka, niekiedy bardziej atrakcyjna od dobranocki. W rzeczywistości jednak to nie bajka, lecz skrupulatnie skonstruowany przekaz z umiejętnym wykorzystaniem socjotechnik, kryjący wiele niebezpieczeństw.
Dziecko, oglądając dziesiątki reklam każdego dnia, narażone jest na życie w świecie sztucznych zależności i ciągle stymulowanych potrzeb, na skutek czego zaczyna wierzyć, że konsumpcja i posiadanie to istotne wartości. Reklama to produkcja znaków i znaczeń w celu handlu nimi, bez brania odpowiedzialności za ich przekazywanie. Dekonstrukcja relacji znak – znaczenie w tego typu przekazach stanowi źródło istotnych zagrożeń dla rozwoju tożsamości i rozwoju moralnego. Dzieci nie potrafią w pełni odróżnić fantazji od rzeczywistości i są skłonne dosłownie interpretować wszystko, co widzą na ekranie. Z dużą łatwością przyjmują stereotypy i uproszczony obraz telewizyjnej hiperrzeczywistości jako bardziej atrakcyjny i przekonujący, niż skomplikowane problemy otaczającego świata wymagające osobistych rozstrzygnięć i aktywności. Oglądanie reklam nie jest obojętne dla postrzegania i rozumienia rzeczywistości przez dzieci. Przesyłanie informacji marketingowych i manipulowanie za pomocą wyrafinowanych socjotechnik może prowadzić do zatracenia poczucia wolności wyboru i związanej z nią umiejętności oddzielania faktycznych potrzeb od zachcianek sztucznie stymulowanych bodźcami wizualnymi.
Tego rodzaju doświadczenia odgrywają w życiu dziecka ogromna rolę, a telewizja – z bogactwem i różnorodnością przekazów reklamowych – spełnia wiele funkcji: od opiekuńczej, przez edukacyjną, po towarzyską. Szczególne zaniepokojenie pedagogów i psychologów budzi zjawisko sztucznej przyjaźni, która nie może przecież zastąpić towarzystwa żywych ludzi.
Najistotniejsze niebezpieczeństwa wynikające z dziecięcej fascynacji reklamą związane są z jej oddziaływaniem perswazyjnym, co przejawia się przede wszystkim w:

  • rozbudzaniu instynktu konsumpcji, podtrzymywaniu mitu o dobrym samopoczuciu jako najwyższym celu ludzkiej egzystencji,
  • wykorzystywaniu naiwności i łatwowierności dzieci, manipulowaniu ich uczuciami, stymulowaniu pragnień, marzeń i oczekiwań,
  • ukazywaniu życia w fałszywym świetle (przekazywanie stereotypów, typizacja postaci),
  • wciąganiu dziecka do walki o wpływy na wolnym rynku (dziecko jako konsument), 
  • inicjowaniu zmian na płaszczyźnie językowej na skutek wkraczania językowych nośników treści reklam w świat dziecięcych zabaw, wyobrażeń i pragnień.

Wobec złożoności tego typu przekazów medialnych oraz ich wpływu na najmłodszych odbiorców, należy uznać reklamę za istotny czynnik kształtujący fałszywą świadomość dziecka nazywaną świadomością medialną.


Źródło:  http://www.chomikuj.pl/